Skapa en Facebooksida åt ditt företag

Att skapa en Facebooksida för ert företag är en ganska snabb och enkel historia. Vem som helst kan när som helst lägga till sitt företag på Facebook, dock krävs det att ni har eller skapar en privat Facebookprofil först. I dagsläget går det inte att skapa en Facebooksida för ett företag utan att ha en privat Facebookprofil.

Har ni inte redan Facebook som privatperson så registrera er för facebook här.

Följ sedan denna guide för att skapa en Facebooksida åt ert företag.

Steg 1.

Väl inloggad på er profil besöker klickar ni den lilla nedåtpekande pilen längst upp till höger på sidan. Välj sedan alternativet "Skapa sida" från menyn som öppnar sig. ( ni kan även komma till denna sida genom länken http://www.facebook.com/pages/create.php )

Steg 2.

Här får ni sex olika val bestående av olika typer av företagsidor som ni kan skapa.


Vilken av dessa sidor ni bör välja beror på hur er verksamhet ser ut, men vanligtvis väljer våra kunder mellan;

Lokalt företag eller plats
Detta val är för dig som driver en lokal verksamhet där ni tar emot era kunder fysiskt på en fast adress t.ex. en verkstad, frisör eller butik osv.

Företag, organistaion eller institution
Om ni har ett online-baserat företag eller en verksamhet som finns och verkar på olika platser är detta rätt val för er.

Varumärke eller produkt
Om ni säljer en specifik produkt där varumärket är viktigt, kan även väljas när företaget verksamhet innefattar exklusiva produkter och innovationer.

När ni gjort ert val klickar ni på den aktuella rutan. I detta exempel så visar vi hur det ser ut om man valt sidtypen för "Lokalt företag". Väljer ni något av de andra alternativen så kommer era steg att se något annorlunda ut jämfört med fortsättningen på denna guide, följ då de steg som visas på er skärm. ( Skulle det vara så att ni senare ångrar ert val så finns möjligheten att byta sidtyp under era kontoinställningar. )

Steg 3.

När ni klickat på den sidtyp ni vill skapa får ni upp ett formulär där ni ska fylla era företagsuppgifter. Välj först en passande kategori, hittar ni ingen som stämmer in på ert företag så väljer ni "Lokalt företag". Fyll sedan i resternade fält och klicka avslutningsvis på den blå knappen "Kom igång".

Steg 4.

Ni kommer nu få upp en sida där ska ange mer ingående företagsinformation. I första rutan vilken typ av företag ni representerar, kan vara restaurang, frisör, snickare, revisor osv. Skriv sedan en kortfattad informationstext om ert företag i nästa ruta, vad är det ni erbjuder era kunder.  I rutan "Webbplats" anger ni adressen till er hemsida. I rutan "Ange en adress för din sida..." ska ni ange det som sedan blir en del av er Facebookadress. Detta bör vara ert företagsnamn eller en förkortning av ert företagsnamn i ett sammansatt ord. Välj sedan "Ja" i de båda knappvalen och klicka på ”Spara information”.

Steg 5.

Klicka sedan på "2 Profilbild".
Ni har nu möjliheten att ladda upp en profilbil, det är denna bild som syns i allas flöden i anslutning till dina inlägg. Vad profilbilden föreställer väljer ni själva, vi rekommenderar er logotyp. Bilden visas i sidhuvudet på din sida som 160*160px med en vit ram runtomkring. Du måste dock ladda upp en bild som är minst 180*180px där 10 pixlar på varje kant aldrig visas. För att vara framtidssäker och för att få bästa tänkbara kvalitet på din bild bör du dock ladda upp en bild som är 360*360px där du lämnar en ram på 20 pixlar. När ni laddat upp bilden klickar ni på knappen "Nästa".

Steg 6.

Klicka sedan på "3 Lägg till i Favoriter".
Nästa ruta frågar om ni vill lägga till er sida i favoriter på ert eget Facebook-konto. Då detta inte är något som påverkar era besökare så är det helt valfritt, vi rekommenderar att lägga till i favoriter då ni enkelt kommer åt din sida senare när ni ska skriva en status eller kommentera något. Klicka på ”Hoppa över” eller ”Lägg till i Favoriter”.

Steg 7.

Klicka på "4 Nå ut till fler personer".
Ni kan nu välja att lägga till en betalningsmetod. Detta är helt valfritt, en Facebooksida är gratis. Det detta innebär är att ni kan annonsera på Facebook mot en kostnad, men det är inte obligatoriskt utan helt valfritt. Vi rekommenderar att ni hoppar över detta steg och sedan kan ni titta närmare på detta senare när ni känner att ni fått kläm på hela biten med Facebook och vill utveckla era strategier för att marknadsföra ert företag. Klicka därför på ”Hoppa över” i detta skede.

Steg 8.

Er Facebooksida är nu klar och redo att användas av er. Det kommer nu att dyka upp små informationsflikar på Facebooksidan som guidar er vidare. Läs informationen och klicka sedan på "Nästa" eller  "Hoppa över" för att gå vidare.

Steg 9.

Ni kan nu välja att lägga upp en omslagsbild till er sida. Omslagsbilden är den stora bilden som återfinns bakom er profilbild. Denna bild visas normalt i storleken 851*315 pixlar. Detta ger en bild med proportionen ca 19:7. För att lägga till er omslagsbild så klickar ni på knappen "+ Lägg till omslagsbild" och sedan på valet "Ladda upp foto". Nu laddas din bild upp och ifall din bild är för stor kommer du kunna dra och ändra bilden och vilket område av bilden som ska synas. När du är klar klicka på ”Spara ändringar”. Du kan närsomhelst byta både din profilbild och omslagsbild om du inte är nöjd med dess utseende.

Steg 10.

Er Facebook sida är nu redo för er att använda. Nu är det bara för er att vara aktiv genom att skriv statusuppdateringar, dela sidor, lägg upp bilder och massor av annat som hjälper er marknadsföra ert företag till era kunder.

Lycka till!

Kommentarer är stängt