Optimera innehållet på din hemsida. Del 4, Rubriker

Hur du hanterar rubrikerna på din webbplats väger tungt i sökmotorernas ögon. Rubriken är även ett av dina allra främsta verktyg för att fånga och leda besökare rätt, det är därför extra viktigt att du tänker till när du sätter rubrik.

Olika rubriker
Det finns olika typer av rubriker man kan använda sig av på en webbsida. Som vanligt inom sökmotoroptimering handlar det om att göra sin webbsida så lät som möjligt att förstå och tolka för en sökmotor. I och med det ska man använda rubrikformatering enligt webbpraxis och med validerande kod. I vårt system sätter ni rubriken via menyn "Header" i verktygsfältet och därefter Header 1, Header 2 osv.

Det finns överrubriker och det finns olika nivåer av underrubriker. Dessa formateras med <H1> (Header 1), <H2> (Header 2), <H3> (Header 3) och så vidare. Rent strukturell ser det ut så här:

    <H1> - Huvudrubrik (nivå 1)

        <H2> – Underrubrik (nivå 2)

            <H3> – Underrubrik (nivå 3)
 
Att tänka på vid rubriksättning
När ni skapar era rubriker är det bra att ha följande i åtanke:

  • Bara EN huvudrubrik <H1> per sida
  • H1 bör inte vara för lång, ju färre ord desto bättre
  • H1 ska innehålla sidans viktigaste sökord, inte alla på en gång
  • Ange sökorden tidigt i rubrikraden
  • Använd flera underrubriker <H2> per sida
  • Nämn sökord och nyckelord även i underrubriker
Kommentarer är stängt