Optimera innehållet på din hemsida. Del 3, Texter

Ord som inte finns på er sida kan aldrig dyka upp i Google. Därför är era texter som faktiskt står på sidan det absolut viktigaste, ingen optimering i världen kan ersätta relevanta texter.
 
Finns det synonymer på relevanta ord bör ni alltid använda dessa också på sin sida. Tänk på att även försöka få med både pluralformen samt bestämd form finns någonstans på sidan, vi vet inte om den som söker skriver "Bil" eller "Bilar".

Tips för textoptimering

  • Sökord i menynamnen
    Har du möjlighet så väv in dina sökord i sidnamnet. Detta gör ni enkelt genom att tex skapa en undersida till huvudmenynamnet Tjänster som heter “Sökord” (där "Sökord" är ett av dina viktiga ord).
  • Väsentliga huvudrubriker och underrubriker
    Använd dina rubriker på rätt sätt, väv in dina sökord och sätt dom som H1, H2 osv. Tänk på att det även i underrubrikerna är det bra att ha med viktiga sökord.
  • Sökord i början på textstycken
    Försök att alltid lägga era viktigaste sökord tidigt i textstycken, t.ex. “Sökord är viktigt och kan beställas i storlekarna…” Google läser texter som du och jag och registrerar det som står först det viktigaste.
  • Längden på era texter
    Skriv korta och innehållsrika texter uppdelade i tydliga stycken eller listor. Behöver du skriva mycket, skapa hellre fler sidor och namnge de efter sökorden.
  • Få sökord ger bättre resultat
    Nischa dig och tänk smått, fokusera på en handfull sökord på din hemsida. Ju färre sökord du satsar aktivt på, desto större chans har du att hamna högt på sökmotorerna.
  • Uppdatera texterna ofta
    För att hålla er webbplats relevant och aktuell för både besökare och sökmotorer, ändra i texter, byt ut bilder och skriv nyheter och blogginlägg så ofta du kan! En statisk sida dör fort och tappar besökare, en levande sida drar besökare och stiger i sökmotorernas ranking.
Kommentarer är stängt