Optimera innehållet på din hemsida. Del 2, Description

Description taggen är en meta-tagg och återfinns i vår administration på alla din webbplats sidor. Dess innehåll utvecklar och beskriver det som en SEO optimerad Title redan talat om för besökare och sökmotorer gällande vad den specifika webbsidan handlar om. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik och egen Description som ytterliga beskriver och hjälper Title att förklara vad respektive sida beskriver och informerar om.

Det är också Description taggen som är den beskrivande text som återfinns i sökmotorernas resultatlistor. Eftersom Description taggen utgör en del av vad som visas i SERP är den också en av de avgörande faktorerna då besökaren skall välja att klicka på en länk. Är texten nog relevant för besökaren? Finns det någon annan länk som verkar bättre och mer relevant för det som just eftersökts? Description taggen bör innehålla viktiga sökord  och call to actions för att tydliggöra och förklara för besökare och sökmotorer vad sidan handlar om och vad man som besökare kan förväntas finna på sidan.

Utformning av Description tagg


Description taggen beskriver för besökare och sökmotorer vad sidan handlar om. I likhet med all text på din webbplats skall även Description taggen utformas för dina besökare. Det är besökarna du vill skall finna din webbplats intresant, inte i första hand sökmotorerna, det kommer till stor del på köpet om du får dina besökare att  gilla din site.  Som för Title taggen: Skriv Description taggen för dina besökare – men utforma dem för sökmotorerna!

  • Längden på din Description taggen
    Längden på din description bör inte vara längre än 150 tecken. Där bryter Google din text, vissa sökmotorer visar dock längre texter.
  • Dina sökord
    Tänk på att arbeta in dina tänka sökord i din description. Försök att få med de viktigaste sökorden tidigt i din text. Upprepa dock inte dina sökord, det kommer inte leda till högre ranking.
  • Description tagg för varje sida på webbplatsen
    Vill du optimera din webbplats ordentligt bör varje sida ha en unik description. Detta beror helt enkelt på att alla dina sidor förmodligen har ett unikt innehåll, då ska även din description tag avspegla det och vara unik och kopplad till den specifika sidans innhåll.
  • Description vs innehåll
    Description taggen måste vara relevant för din sidas innehåll för att ge resultat. Beskriver den kärnan i vad sidan innehåller? Vänta därför med att ange din description tills dessa att din sidas innehåll är skrivet.
  • Locka dina besökare!
    Då dina besökare letar efter dina produkter eller tjänster på Google så är description taggen den beskrivande text som återfinns under din webbplatslänk. Låt därför texten sticka ut och utmärka sig bland alla de andra länkarna, dina konkurrenters länkar. Försök locka dina besökare att klicka på just din länk.
Kommentarer är stängt