Optimera innehållet på din hemsida. Del 1, Titel

Sökmotoroptimering bör alltid starta med din webbplats och dess innehåll, det handlar ofta om att göra små förändringar och justeringar så att sökmotorerna enklare kan genomsöka och indexera ditt innehåll. Var för sig kan dessa ändringar verka obetydliga, men sammantaget kan de få stor betydelse för webbplatsens resultat i organiska sökningar.

Det finns tyvärr inga enkla och hemliga sätt som gör att din webbplats automatiskt visas högst upp i Googles organiska sökresultat, vi pratar nu inte om de betalda eller sponsrade länkarna, men tänker man sig bara för då man skapar och lägger in sitt innehåll på webbplatsen så har man kommit en bra bit på vägen.

När ni använder vårt CMS Nova så har ni själva möjligheten att när som helst jobba med och förbättra er webbplats optimering. Vi kommer här att kort gå igenom de fem punkter som vi anser är de viktigaste för er att hela tiden arbeta med och utveckla för att er webbplats ska kunna nå er målgrupp på bästa sätt.

5 punkter för att förbättra och optimera er hemsida

  1. Skapa unika och relevanta titlar för era sidor
  2. Använd metataggen Description
  3. Optimera era texter
  4. Använd er av rubriker
  5. Optimera era bilder

 

1. Skapa unika och relevanta titlar för era sidor


Title taggen kan beskrivas som  en kapitelrubrik i en bok, den talar om för besökare och sökmotorer vad den specifika webbsidan handlar om. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik title/titel som beskriver vad respektive sida handlar om.

Alla sidor på din webbplats kan få och bör ha unika titlar, dessa titlar är det som sedan visas på första raden i ett sökresultat på Google, dvs den blå länken som leder besökaren till din sida. Orden i titeln visas i fet stil om de finns med i användarens sökning. Det kan hjälpa användaren att se om sidan är relevant för sökningen. I titeln för din startsida kan du uppge företagets namn och annan viktig information som företagets fysiska placering eller kanske några av dess viktigaste inriktningar eller erbjudanden.

Titeln bör förmedla ämnet för sidans innehåll, ni ska därför undvika att välja en titel som inte har med innehållet att göra på den specifika sidan. Undivk också standardtitlar som tex "Namnlös" då denna titel inte speglar sidans innehåll på något sätt. Längden på er titel bör vara runt 50-65 tecken, då kan ni vara ganska säkra på att större delen av er titel kommer att synas i sökresultatet. Skriver ni en längre titel kommer Google att kapa bort de tecken som överstiger utrymmet.

Titelns innehåll ska alltså vara sökord som avspeglar sidans innehåll, men var försiktigt med att stoppa in allt för många sökord efter varandra då Google då istället kan straffa er. En teori är att ju mindre ord i titeln ju mer vikt lägger Google till orden. Det kan därför vara en idé att använda sökfraser som speglar både sidans innehåll och vad er tänkta målgrupp kan tänkas använda då de söker på Google. Så i stället för att ange "Bil, Bilar, Till salu, Billigt - Företagsnamn" så kan ni ange "Billiga begagnade bilar till salu - Företagsnamn".

Detta bör ni tänka lite extra på då ni skapar era titlar

 

  • Längd på titeln
    Titeln bör inte innehålla med än 65 tecken (inklusive mellanslag).
  • Placering av sökord
    Placera dina viktigaste sökord först i titeln, avsluta med ditt företagsnamn.
  • Upprepa inte sökord
    Det leder inte till högre ranking att upprepa dina sökord i onödan, så undvik detta.
  • Använd en unik titel för varje sida på din webbplats
    Det underlättar för sökmotorerna att indexera ditt innehåll och tydliggör även för besökare vad dina sidor handlar om. Upprepa inte titeln på flera sidor.
  • Relevant innehåll
    Gör Title taggen relevant för din sidas innehåll. Beskriver den kärnan i vad sidan innehåller? Möt användarnas förväntingar genom att skriva en relevant Title.
  • Meningsbyggnad
    Hoppa över onödiga utfyllnadsord till förmån för viktiga de viktiga sökorden, less is more. Skriv kort, koncist  och genomtänkt.
  • Få dina besökare intresserad!
    Gör din Title tagg dina besökare intresserad? Låt gärna Title taggen sticka ut och utmärka sig bland dina konkurrenters länkar. Vad lockar besökaren? Försök få innehållet i din Title tagg att locka besökaren att klicka på den, men tänk på att dess innehåll även måste spelga sidans innehåll!

Tips! Vänta med att utforma din titel tills du har skrivit sidan innehåll.

Kommentarer är stängt