Vad innehåller din webbplats

Idag blir företag erbjudna väldigt många olika tjänster som ska få deras webbplats att hamna högt upp i sökresultaten, och många gånger är detta bra och enkla sett även om de kan vara kostsamma. Det är lätt att glömma bort vad grunderna i sökmotoroptimering egentligen handlar om. För oavsett om ditt företag är stort eller litet så är det viktigt att presentera innehållet på din webbplats på bästa sätt.  Detta är alltid steg ett och något som de flesta företag själva kan kontrollera och utföra, den så kallade onpage-optimeringen. 

Detta innebär att man optimerar sin wepplats ”on page”. Med andra ord börjar man arbetet med sökmotoroptimering direkt på den aktuella sajten. Det kan handla om att skapa ett fylligt och dynamiskt innehåll med återkommande och relevanta nyckelord, dels i den löpande texten men också i de viktiga html-taggarna. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Så oavsett storleken på ditt företag så följer här några rekommendationer som ni bör följa.

  • Sidans titel ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  • Unika meta descriptions på max 156 tecken som innehåller sökordet för respektive sida.
  • Utnyttja rubriktaggen h1 och se till att den innehåller sidans sökord.
  • Varje sida på webbplatsen bör innehålla unikt och relevant innehåll, upprepa inte innehållet.
  • Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Så innan du öppnar plånboken för företag som erbjuder dig SEO-lösningar, se till att följa dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på din webbplats. Då har du nämligen byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering.

Kommentarer är stängt