Sökmotoroptimering & Sökmotormarknadsföring

SEO står för Search Engine Optimisation, eller kort och gott sökmotoroptimering på svenska. SEM står istället för Search Engine Marketing – sökmotormarknadsföring. Vi skiljer på dem genom att sätta arbete med sid- och sitestrukturer, deras kod och innehåll, och digitala sammanhang under rubriken sökmotoroptimering. Sökmotormarknadsföring är vår benämning på arbete med PPC, AdWords och annan form av digital annonsering i sökmotorer.

Dessa kan med fördel kombineras för att skapa effektiva och framför allt mätbara resultat, men kan också användas var för sig eller i olika skeden av en kampanj.

SEO - Search Engine Optimization


En stilren, väldesignad och användarvänlig webbplats är en bra grund att stå på, men vad gör det om ingen hittar till den? SEO är ett samlingsnamnet för de tekniker och metoder som används för att pusha en webbplats ranking så högt som möjligt i sökmotorerna vid sökningar på nyckelord. Det är hanlar helt enkelt om att synas för era potentiella kunder.

Man kan förenklat dela in SEO i två delar baserat på de två stora kriterierna som används för bedömning:

  • Google/sökmotorn analyserar din webbplats relevans och hur den är byggd och därför går SEO hand i hand med ämnen som webbdesign, webbutveckling, tillgänglighet, användarvänlighet och copywriting.
  • Google/sökmotorn analyserar hur många och vilka som länkar till dig och därför går SEO hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR (public relation) och skapande av innehåll med hög kvalitet.

Alla sidor som 3DG Webbpartner bygger är i grunden sökmotoroptimerade sett till design, användarvänlighet, kod och struktur.

Sökmotormarknadsföring (SEM)


SEM, Search Engine Marketing eller på svenska Sökmotormarknadsföring, är en samlad term för marknadsföring i sökmotorerna.

Idag är Sökmotormarknadsföring ett stort begrepp och behandlar självklara områden såsom sökmotoroptimering och sponsrade länkar men också annan digital kommunikation såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, YouTube-klipp, bilder m.m. Nya vägar för Sökmotormarknadsföring utvecklas ständigt och under årens lopp har marknadsföring i sökmotorerna vuxit och förändrats mycket.

Att annonsera på Google med sponsrade länkar, så kallade PPC, Pay per click, passar utmärkt om ni t.ex. har ett tillfälligt erbjudande eller budskap som ni vill nå ut med under en begränsad period. Med sponsrade länkar på Google når ni ut till de potentiella kunder som aktivt söker efter det ni har att erbjuda, när de är långt fram i sin köpprocess.

Kommentarer är stängt